Pahoittelen, mikäli tämä vaikuttaa mainostamiselta - ei tästä ole minulle mitään maksettu - mutta muistutan, että tänään klo 19:00 esitetään Yle1:n historiadokumenttina egyptiläisiä eläinmuumioita käsittelevä dokumentti. En tiedä, millainen se on, mutta odotan mielenkiinnolla. Toivon sen olevan muutakin kuin vain 3D-tirkistelyä. Tämän innoittamana koostin pienen tietopaketin eläinten muumiointiperinteestä muinaisessa Egyptissä.

Ensinnäkin, egyptiläiset saattoivat muumioda lemmikki-eläimiään kuten ihmisiä. Näin rakkaan lemmikin saaminen tuonpuoleiseen tuli mahdolliseksi, sillä ruumiin täytyi olla säilötty, jotta elämästä tuonpuoleisessa pystyi edes haaveilemaan. Kaikki, mitä tuonpuoleiseen haluttiin mukaan, tuli ottaa hautaan, jotta tavara, lemmikki tai palvelija (ushebti-patsaana) oli "käytettävissä". Maatkara-prinsessan muumio on tosin ainoa - ainakin lähteideni mukaan - jossa lemmikki oli samassa arkussa vainajan kanssa.

Toiseksi, eläin oli tietyn jumaluuden ilmentymä. Eläintä kunnioitettiin elävänä jumalankuvana läpi elämänsä. Kun eläin sitten kuoli, se muumioitiin kunnioituksesta vaivoja säästämättä. Tilalle toki etsittiin samanlainen seuraaja, joka täytti ulkomuodolle asetetut kriteerit. Hallitsija saattoi antaa hautajaisia järjestäessään itsestään hurskaan vaikutelman ja Ptolemaiosten kaudella Kleopatra pyrki saaman kansaa taakseen tällä keinolla.

Kolmanneksi kreikkalais-roomalaiskaudella uskonnosta tuli kansanomaisempaa ja uskovat saattoivat viestiä suoraan jumalilleen. Viestiminen tapahtui uhraamalla eläin, joka oli kasvatettu jumalan temppelissä ja muumioimalla se. Koska eläimillä oli ihmisten tapaan sielu, tai tarkemmin ba-sielu, oli viesitiminen mahdollista. Oli toki mahdollista antaa jumalalle uhrilahjana pieni patsas muumion asemasta. Tämä johtui egyptiläisten tavasta uskoa sanan voimaan: kun ensimerkiksi krokotiilipatsasta nimitettiin krokotiiliksi, se oli krokotiili. Samalla periaattella "lintumuumiossa" saattoikin olla ainoastaan linnun höyhen.

Lähteet:

Schulz & Seidel (toim.) Faraoiden egypti, 2000. Muumiointi, 458-469. Könemann.

Animal mummies. 11.2009. National Geography.

Messengers to the Gods. 11.3.2014. Archaelogy.